Меню
Статистика
Наше опитування
Чи хотіли б ви навчатися у нашому ліцеї?
Всього відповідей: 847
Форма входу
Головна » 2017 » Червень » 13 » Створення психологічної обстановки
17:25
Створення психологічної обстановки

Створення сприятливої психологічної атмосфери у навчальній групі при проведенні інтерактивних уроків

 

   При проведенні інтерактивних уроків необхідно створити сприятливу психологічну атмосферу у навчальній групі.

Розпочати створення в групі сприятливої психологічної атмосфери викладач може вже з представлення учням програми майбутньої діяльності. Вчителі по-різному подають учням таку програму з нового конкретного предмета, курсу тощо. Вони можуть обмежуватися назвою теми і переліком того, чим будуть займатись учні, а можуть розкрити зміст майбутніх уроків, визначити завдання учнів і очікувані результати їхньої діяльності, розповісти про передбачувані методи і норми роботи та оцінювання її результатів. Важливо, щоб, представляючи програму діяльності, вчитель торкався не одного уроку, а показував перспективу у вивченні теми чи розділу. Якщо застосувати і в цьому місці уроку спеціальні технології, то це, на нашу думку, допоможе зробити процес подання змісту матеріалу, що буде вивчатися, не тільки цікавішим, а й наочнішим.

   Відкрита позиція педагога, ґрунтовне ознайомлення з програмою майбутньої спільної діяльності сприяють, зняттю напруги в аудиторії, дозволяють учням побачити перспективи власної діяльності, позбутися почуття невпевненості й страху перед майбутнім. Ця робота проводиться в декілька етапів.

  • Ознайомити учнів на початку уроку з його метою (тобто тими результатами, яких він очікує від них наприкінці уроку). Учні мають чітко зрозуміти, чого від них вимагається. Це дозволить педагогу повернутися до результатів діяльності наприкінці уроку й проаналізувати разом з учнями рівень їхніх досягнень, ознайомити вихованців із завданнями використання кожної технології. Це необхідно для того, щоб в учнів не виникало відчуття маніпуляції ними. Вчитель, наприклад, має пояснити, що таким способом він не діагностує учнів, а допомагає їм краще організувати свою діяльність. У такому разі учні ставляться до навчальної діяльності більш свідомо.
  • Розповісти учням, чому для вивчення цієї теми були обрані саме такі методи чи технологія. Важливо, щоб учні зрозуміли, що ця технологія слугує не для розваги, а допомагає їм краще розібратися в матеріалі, що вивчається, звернути увагу на деякі важливі аспекти, сприятиме набуттю ними потрібного досвіду: акцентувати увагу учнів на особливостях тієї чи іншої технології та тих ефектах, яких вони мо­жуть досягти під час роботи на уроці. Деякі інтерактивні технології мають особливості застосування. Наприклад, інколи дуже важливим є початковий етап індивідуальної роботи, тому в цей час не можна розмовляти і ділитися своїми думками з одногрупниками. Або ж учитель пропонує групі виконати завдання мовчки, знаходячи відповідні способи взаємодії між собою. Це не тільки забезпечує тишу на уроці, а й додає учням досвіду, який вони потім аналізуєте Учителю слід спеціально наголосити на цих особливостях ще до початку роботи, щоб потім розпочати обговорення, дискусію, бесіду навколо результатів, враховуючи от­риманий досвід і знання.
  • Розкрити алгоритм проведення технології й розповісти про послідовність дій (дати пам'ятку діяльності). Не слід думати, що в такому разі учням не буде цікаво, їм необхідно бачити перспективу особистої діяльності, знати її етапи і готуватися до них.
  • Відповісти на запитання учнів. Часто технологія передбачає різноманітну діяльність учнів, регламентована певними правилами, які учням важко утримати у своїй увазі. Бажано після ознайомлення з алгоритмом відповісти на всі їхні запитання. Це допоможе уникнути непорозумінь безпосередньо в момент роботи в даній технології.

   На цьому етапі навчання можна застосувати й прості інтерактивні технології. Наприклад, технологія «Океан». На аркуші паперу синього кольору вчитель наклеює острови, кожен з яких символізує розділ, тему, параграф тощо. На островах роблять відповідний підпис. Щоб показати логіку вивчення теми, між островами наносять маршрут вивчення — послідовність. Готовий плакат вивішують на стіну в аудиторії, де вивчені параграфи або теми відмічають кольоровими корабликами.

   Як варіант ознайомлення з темою вчитель також може використати «Карту дороги» зі знаками, які символізують той чи інший аспект змісту або особливості наступної діяльності.

Наступним етапом у діяльності вчителя, що допомагає йому дізнатися про імена учнів (або пригадати, якщо група знайома), а їм, у свою чергу, краще впізнати одне одного, створити сприятливу атмосферу, є «Знайомство». Методи проведення «знайомства», побудовані на інтерактивних технологіях, сприяють залученню учнів до спільної роботи, допомагають згуртувати колектив. Важливо, щоб знайомство проходило в умовах, що не викликають почуттів суперництва, протистояння, недовіри. Атмосфера довіри, як пише американський психолог Р.Чалдіні в книзі «Психологія впливу», покращує ставлення до того індивіда, з яким відбувається знайомство. Якщо перше враження від початку праці буде пов'язано з позитивними емоціями, вчителю буде легше забезпечити ефективну роботу в групі. А це допоможе уникнути поділу класу на «ми» і «вони», проявів неповаги учнів одне до одного.

   «Знайомство» варто використовувати не тільки в новій групі, де учні ще не знають одне одного, а й у колективі, що вже склався, з метою встановлення відкритіших стосунків між учителем і учнями, а також між учнями. Використання «знайомства» в групі, наприклад, після канікул, допоможе швидше залучити учнів до спільної праці.

Можна використати для знайомства такий прийом , як «Візитка». Його суть полягає в тому, що учні на невеличких різнокольорових або білих аркушиках паперу малюють і підписують свою «візитку». По завершенні роботи, по черзі кожен розповідає, що він намалював (написав) і чому. «Візитки» можна вивісити на дошці або використати як стандартні бейджі.

   Для учнів дуже важливо, щоб учитель звертався до них на імена, а не на прізвища. У новому колективі можна скористатися ідентифікаторами імен. Для цього учням пропонують зробити таблички, написати на них свої імена і поставити на стіл. Дуже добре, якщо і педагог виготовить собі таку табличку, що підкреслюватиме паритетність у його стосунках з учнями.

   Варіантів знайомства може бути кілька, обирайте свій варіант, залежно від складу групи та вашої психолого-дидактичної мети, як от:

  • попросіть кожного учня назвати своє ім'я, стисло, в кількох реченнях розповісти про себе; почніть знайомство за бажанням, а потім рухайтеся по колу; Не пропускайте нікого, дякуйте кожному за висловлене і переходьте далі;
  • запропонуйте учасникам назвати своє ім'я та розповісти історію свого імені;
  • кожен учень називає своє ім'я та рису характеру, яка починається на першу літеру імені;
  • нехай кожен учень назве своє ім'я та продовжить речення: «Я пишаюся...»; якщо хтось із присутніх відмовиться висловитися, пропустіть їх, однак поверніться до них після того, як завершите коло — зазвичай, їм уже є що сказати;
  • кожен учень у колі називає своє ім'я та розповідає, яка улюблена іграшка або гра була в нього в дитинстві, й пояснює, чому; початок висловлювання має бути добровільним, а продовження — обов'язково по колу.

   Знайомство з учнями педагог організовує за потребою: на початку навчального року або коли приходить у групу, із якою він не працював тощо.

   Майстерності, на мій погляд, не можна навчити. Можна розповісти про неї, показати на особистому прикладі діяльності, рекомендувати вдосконалювати свій фаховий рівень і оволодівати технологіями навчання як компонентами-домінантами педагогічної майстерності. Це пов'язано з тим, що педагогічна майстерність — вид діяльності, який торкається переважно внутрішньої сфери вчителя: бажання стати майстром педа­гогічної справи; переконання в тому, що майстерність забезпечує не лише високу результативність праці, а й почуття задоволення від неї, утвердження себе як фахівця тощо.

   Тож зробімо перший крок до вершини педагогічної майстерності! Для цього необхідно усвідомити і пам'ятати:

  • майстерність — це високий ступінь оволодіння певними видами діяльності;
  • основою формування майстерності є професіоналізм — фахові знання, вміння та навички.

   Педагогічна майстерність забезпечує високий рівень результатів праці вчителя і професійне задоволення від неї.

Переглядів: 10 | Додав: Nataliiy_Padalka | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Календар
«  Червень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів
Життя ліцею
Полтавський професійний ліцей, м.Полтава, вул. Сакко, 16а © 2017 Конструктор сайтів - uCoz